KLIMATSKE NAPRAVE - Ključ do udobja ali proračunska težava?
Dokler klimatska naprava v avtomobilu dobro deluje, je le malokdo pozoren na njene najpomembnejše dele. A če bi vedeli, kako draga so lahko popravila, bi zagotovo spremenili svoj pristop in jo redno vzdrževali.
Okvara kompresorja klimatske naprave je zaradi njegove cene pravzaprav za gospodinjski proračun prava tragedija. Klimatska naprava v avtomobilu je zaprt sistem hladilnega sredstva pod tlakom, kakor naš domači hladilnik ali zamrzovalnik. To pomeni, da med njeno uporabo v ta zaprt sistem ne vstopamo. Sistem se ne odpira in v tako nadzorovanih pogojih odlično deluje. Kompresor, kot najpomembnejši del, stiska plin tako dolgo, da ga utekočini, kar omogoča kasnejšo spremembo agregatnega stanja iz tekočega v plinasto, s čimer dosežemo hladilni učinek. Kompresor deluje dolgo in zanesljivo ob razmeroma skromnih predpogojih – zadostni količini plina in olja v sistemu ter ob odsotnosti sledi vlage v njem.
Kdaj je čas za servis klimatske naprave?
Sistem je treba vsaka tri leta pregledati in servisirati v delavnici z ustrezno servisno napravo. Ta iz sistema posesa ves plin, ga stehta, očisti in ga po potrebi ob polnjenju doda točno toliko, kot je predpisal proizvajalec. Poleg tega izvleče tudi nekaj olja in doda ustrezno količino svežega. A to še ni vse. Med praznjenjem in polnjenjem bo stroj vzpostavil vakuum. Na ta način sistem posuši in odstrani vlago, ki bi lahko poškodovala kompresor. V nekaterih sistemih so vgrajeni ločeni sušilniki v obliki filtrskih elementov, ki jih ob tem posegu zamenjamo. S tem zagotovimo pretočnost kondenzatorja, ki je pritrjen na sprednjo stran hladilnika motorne hladilne tekočine, in uparjalnika v notranjosti vozila.
Ventilator na hladilniku skupaj z dobro delujočima kondenzatorjem in uparjalnikom varuje kompresor. Le tako smo lahko prepričani, da je tok plina in njegov prehod iz plinastega v tekoče stanje ter kasneje obratno nemoten, kar preprečuje nepotrebno naprezanje in pregrevanje kompresorja. Ker so tako v kompresorju kot motorju mehanski gibljivi deli, je treba trenje med njimi zmanjšati na minimum. Ob povečanem trenju se obremenitev prenese na olje in kompresor je bolj obremenjen. Olje slabše maže, zmanjša pa se tudi količina plina v sistemu. V primeru težav s pretokom plina se hitro dvigne tudi tlak, ki mu je izpostavljen celoten sistem, kar po nepotrebnem obremenjuje kompresor. Varnostne funkcije, kot je na primer regulator tlaka, bodo delovanje sistema ustavile. A zakaj bi čakali, da se to zgodi? Zaradi številnih spojev in deloma gumijastih cevovodov je pričakovati, da bo v petih letih prišlo do manjše izgube plina. Tega je zato treba nadomestiti pri rednih servisih klimatske naprave, s čimer odpravimo skoraj vse nevarnosti za okvaro kompresorja.
Vklop klimatske naprave
Kompresor poganja avtomobilski motor z jermenom, zato je pomembno, da je jermen dobro napet in prenos deluje brez tresljajev, da ne poškoduje jermenice kompresorja. Poleg tega starejši tipi kompresorjev, ki jih vklopimo z magnetno sklopko in vedno dajejo največji tlak, pri vklopu pri visokih vrtljajih motorja doživijo šok. Da se zmanjša obremenitev, je treba takšne naprave vklopiti pri nižjih vrtljajih motorja. Regulacijski ventil in krmilna enota postopoma vklapljata novejše kompresorje, zato niso tako občutljivi. Ta dva elementa, magnetno sklopko in krmilni ventil, je mogoče zamenjati kot ločena dela, tako da v primeru njune okvare ni treba zamenjati celotnega kompresorja.
Nevarno je, če so klimatski sistemi odprti
Kompresor je v veliko večji nevarnosti, če je sistem že odprt. Takšni primeri so trčenja, kleparska dela ali demontaža posameznih elementov sistema. V teh primerih sistem ni več hermetično zaprt. Z drugimi besedami, po zamenjavi vseh delov in ponovni vzpostavitvi tesnosti je zelo pomembno, da sistem dobro
vakuumirate, da odstranite vse nečistoče in vlago. Prisotnost teh dveh dejavnikov povzroča tudi poškodbe sten valja kompresorja in drugih delov, posledica česar je pojav kovinskih ostružkov v sistemu. Prav ta fina kovinska „žagovina“ je prava abrazivna pasta, ki brusi dele kompresorja, kar povzroča pregrevanje in poškodbe. Zato pravočasen pregled in servis sistema, ki vključuje pravilen postopek odpiranja sistema in njegovo popravilo, ohranjata kompresor in omogočata njegovo nemoteno delovanje.
Dovolj je povedati, da povprečen kompresor klimatske naprave stane od 400 do 700 evrov. Nič manj ne stane pri nekaterih modelih, ki niso nujno dragi (recimo Nissan Note). Njegov originalni kompresor lahko stane tudi čez 2.000 evrov. Skoraj enako drag je tudi neoriginalen, ki stane 1.600 evrov. Zato poskrbite, da boste svojo klimatsko napravo pravočasno pregledali in servisirali!
Redno vzdrževanje klimatskih naprav
Klimatska naprava zahteva redno vzdrževanje že pred zaznavo okvare. Okvara vedno pomeni za nekaj sto evrov višje finančne stroške. Zato je priporočljivo, da posamezne komponente sistema preverjate v ustreznih intervalih.
VSAKIH 15.000 KM ALI LETNO:
- preverite temperaturo zraka, ki priteka v kabino,
- preverite sistemski tlak,
- za odstranitev neprijetnih vonjav uporabite antibakterijsko pršilo,
- zamenjajte kabinski filter.
VSAKIH 30.000 KM ALI NA DVE LETI:- zamenjajte hladilni medij in olje v sistemu,
- zamenjajte sušilni filter,
- preverite in po potrebi zamenjajte pogonske jermene,
- preverite stanje cevi in priključkov ter morebitno puščanje,
- očistite zunanjost kondenzatorja.