Skrb v zimskem času, varčevanje poleti

Čeprav je dobro znano, kako zima in zimske razmere vplivajo na vožnjo in vozilo samo, večina voznikov minimalno prilagodi svoje navade in pristop k vožnji, bodisi tako da izberejo zimske gume bodisi z uporabo tekočin, ki so odpornejše na mraz. A jasno je, skrb pozimi pomeni prihranek poleti.


Zvoki spreminjajo svoje frekvence, zmogljivost akumulatorja se zmanjša, odstotek vlage v zraku je veliko višji, spreminja se viskoznost tekočin in elastičnost gumijastih delov, mazanje je slabše in celo kovinski deli spremenijo svoje lastnosti ... Upoštevajoč vse to postane popolnoma jasno, da avto, ki ga voziš pozimi, ni enak tistemu, ki ga voziš poleti.

Za to ni kriv samo akumulator

Čeprav za težaven zagon motorja vsi najprej in najraje krivijo akumulator, pa le-ta ni edini krivec za »neprijetno situacijo« in nezmožnost prižiga motorja. Na žalost to sprejmemo šele takrat, ko z nakupom in vgradnjo novega akumulatorja dojamemo, da problem ni rešen. Vzrok šibkega oziroma težkega vrtenja električnega zaganjalnika ni nujno, da je izključno v akumulatorju. Zaganjalnik motorja v vozilu je največji porabnik električne energije in razlog, zakaj morajo biti akumulatorji dovolj zmogljivi, da bi lahko zagnali bate z namenom vžiga, da bi se ustvarila kompresija in dovolj visoka temperatura za vžig zmesi goriva in zraka. Samo pomislite, kaj vse mora prenesti električni zaganjalnik, da se motor vrti do kakšnih 250 obratov/min? Premagati mora odpornost hladnih delov, gosto olje, nizke temperature in zaradi tega, pa tudi zaradi drugih obremenitev, se električni zaganjalnik z leti obrabi. In če ne deluje pravilno, se tudi sam prekomerno troši in pospešuje praznjenje akumulatorja. Prav zato bi vas morala sprememba zvoka med »verglanjem« napotiti k serviserju, da ne boste nepotrebno trošili drag akumulator. Težava je lahko tudi v alternatorju kot generatorju, ki z električno energijo zalaga ves potrošni material na vozilu, tudi akumulator. V primeru, da je v slabem stanju, luči ne bodo svetile s polno močjo, če jih boste prižgali pred vžigom motorja.

Kosti pozimi škripljejo

Vsak mejni zvok, ki se poleti lahko absorbira v mehkejših pnevmatikah, lahko v zimskih razmerah pride bolj do izraza. To še posebej velja za zvoke iz podvozja in osnega sklopa zaradi manjše togosti materiala v zimskem času ter mehanske odpornosti v strukturnih elementih. Čeprav so prilagodljivi in gibljivi v več smeri, so vsi ti elementi pravzaprav tesno povezani. Zato vsak »nov« zvok kaže na obrabo. Izvora zvoka ni enostavno določiti, ker običajno se pojavi pri kakšni večji obremenitvi delov vzmetenja - vožnja čez neravnine, luknje in podobno, voznik pa lahko iz notranjosti vozila prepozna le smer, iz katere prihaja zvok. Vendar je to normalno, saj se zvoki prenašajo skozi kovinsko strukturo in jih je težko locirati vedno na isti način. Zato je treba vozilo v delavnici dvigniti na žerjav in postaviti diagnozo, najprej z optičnim pregledom in nato z izzivom obremenitve z gibanjem posameznih delov. Kroglični zglobi vilic s kolesnim tulcem kot tudi povezave ravnotežne ročice so še posebej občutljivi na udarce in pojav zračnosti, oziroma vrzeli v njih, kar se takoj manifestira s tapkanjem. Ker mora biti prožen v vse smeri, je kroglični zglob tovarniško trajno namazan in zaščiten z gumijastim pokrovom. Poškodba tega pokrova tudi še pred pojavom zvokov je znak za menjavo, ker je tedaj že prodrla v notranjost vlaga in sol s cestišča ter so najverjetneje poškodovali zglob.

Amortizerji, ki ne morejo več ublažiti moč udarcev ali pa so na njih vidne sledi maščobe zaradi puščanja, in če so hkrati poškodovani tudi njihovi gumijasti nosilci, bodo prav tako oddajali čudne zvoke. Test amortizerjev in pregled vzmetenja bodo opravili na vsakem tehničnem pregledu, ne glede na to, ali je tudi sicer čas za podrobnejši tehnični pregled. Mehanizem upravljanja je povezan tudi s pomočjo krogličnih zglobov in če pri obračanju volana na mestu ali med vožnjo zaslišimo kakršno koli klikanje ali trkanje, je treba preveriti volanske povezave, saj v nasprotnem primeru tvegamo odpoved dela volana, kar pa ima lahko hude posledice. Ko je zaznan element, ki proizvaja zvok, je zelo verjetno, da tudi sosednji elementi ne delujejo več optimalno in so morda tudi rahlo poškodovani. Upoštevajte tudi, da so deli zgloba, naj bodo levi ali desni, vedno menjajo skupaj – tako kot pri čevljih, ko vedno zamenjamo ali kupimo nov par, ne le enega čevlja.



Stekla se ne rosijo po naključju

Boj z zarošenimi stekli je prav tako eden od indikatorjev težav ali zgolj pokazatelj napačnega pristopa, z izjemo nekaterih vozil, ki so opremljeni s prešibkim kompresorjem klimatske naprave, pa s štirimi potniki v vozilu enostavni nimajo dovolj velikih kapacitet sušenja zraka. Do rošenja stekel pride zaradi velike temperaturne razlike v kabini oziroma zunaj vozila zaradi kondenzacije vlage na steklih. Vlago ustvarjajo naša telesa z dihanjem, številne stvari, ki jih imamo lahko v prtljažniku ali pod sedežem, kanali, ki so zamašeni z jesenskim odpadlim listjem, pa voda zaradi tega ne odteka iz njih. Tudi vrata so pogosto polna vode.

Da bi preprečili rosenje stekel, je treba je zagotoviti dober pretok zraka v vozilu, tukaj pa na sceno stopi tudi prezračevanje oziroma klimatizacija naprava, ki suši zrak tako, da se vlaga iz zraka kondenzira na uparjalniku in pušča pod vozilom kot kondenzat. V primeru, da se težava z rosenjem še vedno pojavlja, je treba preveriti prepustnost sistema ogrevanja, ki se izvaja preko toka ogrete hladilne tekočine motorja skozi grelec, ki se nahaja pod armaturno ploščo v kabini vozila. Če pri tem opazimo izgubo ali padec ravni hladilne tekočine motorja, je to verjetno zato, ker je grelec v kabini postal porozen in pušča tekočino za hlajenje, zato pa ventilator kar naprej piha to vlažno izhlapelo tekočino na stekla. Nakup rabljenega avtomobila z zarošenimi stekli je lahko velik strošek, saj je pri nekaterih modelih težavno možno rešiti le z odstranitvijo celotnega kokpita, to pa za sabo potegne več ur dela.



Znana priporočila in obvezne točke zimske kontrole:

• Preverjanje hladilne tekočine, odporne na zmrzovanje
• Čiščenje vetrobranskega stekla, ki mora biti odporno proti zmrzovanju
• Čiščenje filtra goriva zaradi vode, ki bi lahko zmrznila
• Bodite pozorni na enostaven zagon motorja
• Zaščita kablov z namenom prodiranja vlage
• Kontrola akumulatorja, ki bi moral imeti več kot 12,2 V
• Akumulator s samo 11,9 V je zagotovo prazen
• Preverjanje vžigalnih svečk na starejših bencinskih motorjih
• Gumijasta tesnila je potrebno ustrezno namazati
• Tlak v zimskih pnevmatikah pomaga trakciji, ki je pozimi pogosto »na meji«
• Pozimi je bolje voziti s polnim rezervoarjem goriva
• Metlice brisalcev boste pogosto uporabljali, zato je pomembno, da so ustrezne.


Članek je bil objavljen v Bartog INFO št. 4, jesen-zima 2022/23. Revijo lahko prelistate NA TEJ POVEZAVI.