7 stvari, ki jih morate vedeti, ko menjate akumulator
Nekoč smo jih menjavali brez pretirane pozornosti, polnili na balkonih in si jih izposojali. Vendar se stvari spreminjajo, zato je pri sodobnih vozilih treba imeti zadostne informacije in znanje, če jih boste kupovali in menjali sami.
Povsem logično je, da je akumulator najbolje zamenjati z izdelkom enakih specifikacij, pri tem pa bodite pozorni tudi na vrsto oziroma sestavo akumulatorja. Niso vsi modeli akumulatorjev enaki!
Novejša vozila imajo različne načine delovanja in polnjenja akumulatorja ter so opremljena s številnimi potrošnimi materiali, ki zahtevajo "močnejši" AGM (absorbent glass mat ali vpojna steklena volna) ali EFB akumulator (Enhanced Flooded Battery ali izboljšana zmogljivost s tekočim elektrolitom). Klasičnega svinčenega akumulatorja v takšna vozila ni zaželeno vgraditi, ni pa dovolj niti samo to, da ga vgradite, treba je tudi ponastaviti elektroniko - tega pa ne morete narediti sami.
Preberite sedem stvari, ki jih morate vedeti, ko menjate akumulator.
Tehnični podatki
Vsak akumulator ima poleg nazivne napetosti 12V (če gre za avtomobilski akumulator) poudarjeni še dve vrednosti - kapaciteto v Ah (amper-urah) in največji tok v amperih (A). Akumulator z višjo vrednostjo Ah lahko zagotavlja enako količino toka dlje časa ali višjo količino toka v istem času, merjeno v primerjavi z akumulatorjem z nižjo kapaciteto. Največji tok, ki ga lahko zagotovi akumulator, je tehnični podatek, ki pove o največji možni kratkotrajni obremenitvi, potrebni za zagon motorja.
Da se, s prijavo v sistem
Pri menjavi akumulatorja je priporočljivo zamenjati EFB-akumulator z EFB-akumulatorjem. Možno ga je zamenjati tudi z AGM-akumulatorjem, ker imata podobne načine delovanja, vendar mora biti to potem registrirano v sistemu vozila. Akumulator AGM je treba zamenjati izključno z AGM, da ohranite potrebno moč.
Moderen ni dober v starem
Zamenjava klasičnega svinčenega akumulatorja s sodobnejšim AGM ali EFB akumulatorjem ni priporočljiva. Poleg dejstva, da so takšni modeli dražji, obstaja tudi potencialna težava združljivosti polnilne moči in zmogljivosti. Težavo bo povzročalo tudi dejstvo, da bodo akumulatorji AGM ali EFB v vozilu, namenjenem navadnemu akumulatorju, izpostavljeni prepogostemu in prekomernemu polnjenju, kar jih bo hitro iztrošilo.
Svinčeni bo v modernem vozilu lačen
Kratkoročno se ne bo zgodilo nič, če zamenjate AGM- ali EFB-akumulator s klasičnim svinčenim akumulatorjem, bo pa ta zelo hitro postal "lačen", saj se pri starejših vozilih agregat nenehno polni, pri modernejših vozilih pa tega ni.
Ne povežite se z "minus"
Pri povezovanju kablov na novih vozilih, ki imajo krmilni elektronski modul vgrajen na minus "sponko" vozila, se je zato treba izogibati neposredni povezavi na minus sponko. Črni kabel z minus sponko vozila, ki »daruje« elektriko, mora biti priključen na podvozje vozila. Takšna mesta so že predvidena in so jasno označena v motornem prostoru in v navodilih za samopomoč v navodilih za uporabo vozila. Upoštevati je treba tudi vrstni red priklopa in odklopa. Začeti je treba s pozitivnega (+) pola polnega akumulatorja (1) na pozitivni pol praznega (2), nato pa minus pol (3) polnega akumulatorja priključiti na maso ali maso (4 ) vozila s praznim akumulatorjem. Vozilo nato zaženite s polnim akumulatorjem (5) in šele nato s praznim (6). Vrstni red odklopa je nasproten.
Večji in močnejši akumulator nima smisla
Vgradnja dražjih in večjih akumulatorjev, če je to dimenzijsko možno, ni nujno boljša rešitev. Morda generator v vozilu ni dovolj zmogljiv, da bi podpiral večji in močnejši akumulator, zato bo ta zaradi šibkejše napolnjenosti čez čas odpovedal.
Z željo po zaščiti prenosnega mehanizma, menjalnika ter distribucije in pogona zobatega jermena, ni priporočljivo zagnati vozila s porivanjem. Razlog je nenaden sunek, ki se pojavi pri tem in lahko poškoduje te dele. Različni prenosni ojačevalniki so danes vsepovsod prisotni.
Članek je bil objavljen v Bartog INFO - številka 4 - jesen/zima 22/23.
Revijo lahko prelistate TUKAJ.