Spoštovani, 

Obveščamo Vas, da bo med božično-novoletnimi prazniki delovni čas poslovalnic nasledniji:

- Torek, 24.12.2024: Poslovalnice bodo odprte do 16.00h.

- Torek, 31.12.2024: Poslovalnice bodo odprte do 16.00h.

Preostale delovne dni bodo poslovalnice odprte po običajnem delovnem času.

Skladišče bo med prazniki delalo s skrajšanim delovnim časom in sicer:

Torek, 24.12.2024 bo blago, naročeno po 11:00 uri dobavljeno v petek, 27.12.2024 s popoldansko dostavo.

Torek, 31.12.2024 bo blago, naročeno po 11:00 uri dobavljeno v petek, 03.01.2025 s popoldansko dostavo.

Okvare, ki jih ne marajo niti serviserji


Občasno se žal pojavljajo tudi takšne težave na vozilih, ki jih mehaniki ne marajo in se jih niti malo ne razveselijo. Razlog je preprost – ni mogoče hitro in nedvoumno diagnosticirati in ugotoviti, kaj je treba zamenjati ali popraviti. Takšne težave so tako na mehaniki kot na elektriki vozila in poskušali bomo opisati nekatere od njih.



Težave z elektriko in elektroniko vozila se pogosto pokažejo z burno reakcijo različnih signalov opozorila na instrumentni plošči. To vas kot voznika lahko prestraši in vas usmeri v delavnico po najkrajši poti. Čeprav ni opazno neko čudno obnašanje vozila ali odsotnost kakšne od funkcij, pa alarmi še vedno opozarjajo, da je nekaj narobe. Ti alarmi zagotovo niso brez razloga. Njihova vloga je preprečevanje večje škode in težav, še posebej, če okvara lahko vpliva na varnost vožnje. A se običajno zgodi, da ob prihodu v delavnico na prvi pogled ni jasnih znakov, kaj je narobe. Diagnostika je v takšnih primerih ključna, ker zaznava napake in poročila iz več različnih sistemov vozila. In tu se začne problem, ki ga mehaniki ne marajo.

Stvar je v tem, da protokoli v avtu že dolgo časa niso enoznačni. Recimo, ko vklopimo luči, brisalce ali ventilator, mi pravzaprav nismo tega storili preko stikala. Ta naš ukaz je samo posredovan preko komunikacijske mreže vozila (CAM – BUS) do določenega procesorja, ki šele takrat resnično vključi stikalo.

85 odstotkov okvar na elektriki so težave z žicami in kontakti

Iz tega razloga, v času prekinitve, četudi samo začasne, alarmi sporočajo napake v tej komunikaciji med sistemi. Situacija - prišel sem pri zobozdravniku in zob ne boli več. Zato se zdi v tem trenutku to iskanje šivanke v kupu sena. Poraba časa v diagnostiki je velika in jo je težko obračunati. V tem času bi lahko naredili več drugih posegov, ki delavnici prinašajo veliko boljši dobiček. Na drugi strani pa delavnice, ki se ukvarjajo z 'lovom na neznano, vlagajo v tisto najvrednejše – v spodbujanje lastnega znanja in samozavesti. To so delavnice, kamor se boste vedno znova vračali!

Zato je ključno, da se takih stvari ne rešuje na pamet ali po sistemu izločanja. Če uporabljamo tehnično dokumentacijo in električne sheme vozila, s poznavanjem principov in načinov delovanja sistemov, potem je odkrivanje vira težave veliko hitrejše.

Statistika kaže, da 85% okvar v elektriki avtomobila povezanih predstavljajo težave s povezavo oziroma s samim ožičenjem. Če dela na pamet, se lahko zgodi, da je mehanik na koncu jezen sam nase, ker po daljšem času težko zaračuna združitev pretrgane žice ali kontakta v konektorju. Zato se šele s preverjanjem in uporabo dokumentacije lahko izognemo nepotrebni potrati časa oziroma menjavi komponent, kar ne bo rešilo težave, lahko pa poveča stroške popravila.

Dober posluh za pogon in vzmetenje

Tudi mehanika ima svoje skrivnostne okvare, ki jih je težko odkriti. V veliki večini so povezani s pojavom čudnih zvokov iz motorja, podvozja ali nekega drugega dela vozila. Seveda, ko vozilo miruje ali je na dvigalki, kjer se vzmetenje sprosti, elementi pa spremenijo položaj, težko je reči, od kje prihajajo težave. Pogosto tudi po testni vožnji nismo prepričani, od kod zvok prihaja. Menjava delov, ki so vprašljivi, pogosto ne da rezultatov in se zato podaljša čas popravila. Zato je treba narediti temeljito triažo, da bi ugotovili, ali prihajajo zvoki iz vzmetenja ali pogona – kar je izhodiščna točka.

Če je treba, je bolje vozilo postaviti npr. na tester blažilnikov in spremljati učinek tresljajev in zvokov, namesto da se ure in ure mučimo. Testna vožnja na varnem mestu, čez hribe in doline, ali s spremembo obremenitve, bo pomagala, da se kanalizira problem. Tudi vsa opažanja voznika – zvoki pri hladnem ali toplem vozilu, pri pospeševanju ali zaviranju, na neravninah, pri obračanju - vse to vpliva na hitrejšo diagnozo. Pa vendar, večina zvokov, ki jih je težje zaznati, izvira iz vzmetenja zaradi dotrajanosti nekaterih sferičnih elementov ali gumijasto – kovinskih sklepov. Zato jih je vedno dobro zamenjati na obeh straneh, kakor tudi sosednje elemente, na katere so vezani (npr. kroglice, mandlji in vilice), ker tudi oni niso več v popolnem stanju. Tako se tudi bodoči zvoki rešujejo po istem postopku.

Sliši se, dokler voziš, a ne vedno. Ko ustaviš - tišina

Zvoki motorja so pogosto veliko intenzivnejši in niso odvisni od stanja ceste ali spremembe smeri. Treba jih je pozorno poslušati. Lahko se jih sliši tudi v delavnici, še posebej, če prihajajo iz nekaterih kotalnih elementov - jermenski ležaji, vodilo verige ipd. Zvoki lahko izvirajo tudi iz menjalnika in največkrat izginejo v mirovanju. Tudi sunki pri premikanju so lahko povezani s sklopko, pa tudi z oslabljenim nosilcem motorja, zaradi česar ima motor večjo toleranco. Kakorkoli že, takšne težave potrebujejo čas in zato je potrebno dobro analizirati zvoke, da ne bi izgubljali časa pri menjavi delov. Pogosto je zamenjan del majhen in poceni, zato pa je več vreden novonastali odnos med mehanikom in voznikom. Prav tako ne smemo pozabiti, da pravočasno odpravljanje tovrstnih težav preprečuje večjo škodo in stroške, saj so pogosto skrivnostni zvoki samo napoved večjih težav. 



Članek je bil objavljen v Bartog INFO, št. 4 - jesen/zima 2022/23. 
Revijo lahko prelistate TUKAJ