Akumulatorji, shranjena energija brez katere ne gre

Akumulatorji za osebna in poltovorna vozila, traktorje,…

Akumulatorji v sodobnih vozilih so veliko bolj obremenjeni in izpostavljenim visokim tokovom kot pa v preteklosti. Vzemimo v primerjavo ko so pred 50 leti akumulatorji napajali osnovne elektronske naprave, ki so vključevale luči, radio in motor brisalnika stekla. Danes pa akumulatorji napajajo več kot 100 kontrolnih enot, ki vključujejo klimatsko napravo, električni pomik stekel, ogledal, sedežev, mobilne komunikacije, GPS navigacija, Start – Stop sistem,… Zanimivost iz pred več kot 100 let, ko se se pojavili električni avtomobili je podjetje Excellent Oxide, danes poznano kot Exide eno izmed prvih proizvajalo akumulatorje za pogon električnih vozil - taxicabs.

Tipi akumulatorjev in njihov namen uporabe

  • Konvencionalni, zagonski akumulatorji

    Klasični zagonski akumulatorji so najpogosteje uporabljeni akumulatorji v današnjem času. Termin »polnjenji« stoji za tem, ker so površine med posameznimi ploščami akumulatorja zapolnjene z elektrolitom, ki je izdelan iz 36% žveplove kisline in 64% destilirane vode. Poznamo dve vrsti takšnih akumulatorjev, ki jih delimo v skupine »z vzdrževanjem« in »brez vzdrževanja«. Pri akumulatorjih za katere je potrebna kontrola nivoja elektrolita in imajo na vrhu akumulatorje čepke se imenujejo »z vzdrževanjem« in je pri njih potrebna redna kontrola nivoja in po potrebi dolivanje elektrolita. Akumulatorji »brez vzdrževanja« so naprednejši in onemogočajo, da bi se elektrolit razlil iz akumulatorja, kar preprečuje morebitna potrebna popravila in daljšo življenjsko dobo. Zagonski akumulatorji omogočajo visoke kapacitete in zagonske tokove.

  • AGM (Absorbent Glass Mat) akumulatorji

    Namesto konvencionalnih polietilenskih ločilnih plošč je pri AGM akumulatorjih uporabljena steklena ovojnica, ki absorbira elektrolit in ohranja neposreden stik z aktivno snovjo na plošči. To močno povečuje zmogljivost praznjenja in polnjenja, kar omogoča večje zmogljivosti pri zagonu motorja in večje število ciklov polnjenja. Fizična vez med posameznimi komponentami akumulatorja AGM omogoča, da je akumulator varen, odporen na vibracije in brezhiben tudi ob vožnji po zelo zahtevnem terenu. Baterije AGM se lahko uporabijo tudi za vozila z Start-Stop funkcijo, ki regenerirajo električno energijo ob zaviranju in kot visokozmogljive zagonske baterije pri tovornih in vozilih za nujno pomoč.

  • EFB (Enhanced Flooded Battery) akumulatorji

    Akumulatorji EFB, ki so jih razvili pri podjetju EXIDE skupaj z večjimi evropejskimi avtomobilskimi proizvajalci, EFB baterije združujejo 3DX plošče z večjo gostoto aktivnih materialov in aditivov. Posamezna plošča je izdelana iz polietilenske ovojnice in kombinirana z Polymat vložkom, kar povečuje cikličnost akumulatorja. EFB baterije so posebej razvite za majhna in srednja vozila z Start-Stop funkcijo, regeneracijskim zaviranjem in vozila izdelana za maksimalno varčevanje z gorivom.

  • GEL akumulatorji

    V GEL akumulatorjih je za razliko od klasičnih akumulatorjev elektrolit strnjen v obliko podobno gelu. GEL baterije so zelo robustne in imajo najboljšo cikličnost ter najvišjo stopnjo varnega praznjenja vse do 90 %. Nekateri proizvajalci akumulatorjev navajajo pod AGM akumulatorji tudi oznako »GEL« vendar to še zdaleč niso pravi GEL akumulatorji. Zgradba baterije z posebnimi izpustnimi ventili za zračenje omogoča, da se baterija namesti v praktično vsako okolje neglede na temperaturo, vlažnost ali nadmorsko višino, takšne akumulatorje je moč uporabljati tudi v letalstvu. Akumulatorji GEL imajo najmanjše razmerje med volumnom in težo na zagotovljeno moč, ki jo ponujajo.

Sestava akumulatorjev po tipih akumulatorjev.

Akumulatorji po zgradbi in namenu uporabe

Življenjska doba akumulatorja in njihova zmogljivost

Z 46 odstotki so električne težave vozila največji razlog za odpoved akumulatorja. Samo v Nemčiji je več kot 640,000 klicev službi za pomoč na cestah razlog odpoved akumulatorja. Najhitrejša rešitev je zamenjava akumulatorja na mestu okvare v primeru, da so vsi drugi deli električnega sistema brezhibni. V mnogih primerih se lahko težave z starajočim in zanemarjenim akumulatorjem odkrijejo veliko prej tako, da ob servisu vašega vozila preverite tudi akumulator z preizkuševalcem baterij. Preizkuševalec vas bo v primeru slabega akumulatorja obvestil in serviser vam lahko ponudi novo baterijo. S tem se bo zmanjšala možnost okvare v cestnem prometu. Krajša življenjska doba akumulatorja kot je pričakovano je lahko vzrok vožnje na kratke razdalje in preveč vključenih elektronskih naprav. Shranjevanje, ravnanje z akumulatorjem, ohlapna pritrditev in razmere v okolju imajo vsi negativen vpliv na akumulator. V primeru, da odpoveduje alternator na vozilu je veliko večja možnost za poškodbo akumulatorja. Z rednim preverjanjem alternatorja in zaganjalnika se lahko izognemo nepredvidenim okvaram na vozilu. V primeru skladiščenja akumulatorja vam priporočamo, da ga skladiščite v suhem in hladnem prostoru med 0 - 15 stopinjami Celzija.


Življenjska doba akumulatorja

Samo-praznjenje akumulatorjev

Vse svinčeve baterija trpijo zaradi samo-praznjenja. Hitrost samo-praznjenja je odvisna od pogojev shranjevanja in tehnologije izdelave akumulatorja. V glavnem velja, da bolj kot je hladen prostor za shranjevanje manjši je učinek samo-praznjenja*. Baterije zgradbe Kalcij-Kalcij, kot so konvencionalne baterije brez vzdrževanja v avtomobilih in tovornjakih imajo nižjo stopnjo samo-praznjenja kot Kalcij-Antimon običajne baterije, ki se uporabljajo v pomorskem programu.


MIT, da zimske razmere in nizke zunanje temperature uničujejo akumulator ne drži, akumulator se uničuje predvsem v poletnih mesecih zaradi povečane zunanje temperature, ko pa nastopi zunaj mraz in nizke temperature pa se zaradi večjih električnih potreb vozila (alternator, zaganjač, hladno olje v motorju, težji zagoni vozila) pojavi potreba po večjih tokovih, ki pa jih akumulator ni več zmožen proizvajati in ta odpove.


Učinek samo-praznjenja je pomemben tako za distributerje kot uporabnike akumulatorjev. Distributerji morajo delovati po sistemu FIFO (prvi noter, prvi ven), hkrati pa mora biti nadzorovana tudi napetost na akumulatorju, ki v času skladiščena ne sme pasti pod 12,4 V , v primeru, da se napetost zmanjša je potrebno baterije napolniti in vzdrževati.


Ljudje, ki akumulator uporabljajo samo občasno npr. motorno kolo, avtodom, ladje,… morajo zagotoviti za optimalno delovanje in shranjevanje, da preden se akumulator odklopi in shrani, da je le-ta popolnoma napolnjen. Prav tako pa je potrebno v času shranjevanja akumulator redno preverjati in po potrebi napolniti.


Za enostavno rokovanje z akumulatorjem priporočamo uporabo hitrih klem za odklop in priklop napajalnih žic na akumulator (ID: 113459). V času polnjenja akumulatorja v istem prostoru ne kadite ali prižigajte ognja, saj lahko že najmanjša iskra povzroči eksplozijo akumulatorja. Priporočamo vam uporabo polnilca akumulatorja Exide 12/7 (ID: 102451).


Vpliv temperature na zagon motorja vozila

Akumulatorji za motorje, štirikolesnike, vodne skuterje, snežne sani, kosilnice,…

Akumulatorji v splošnem poznani kot moto akumulatorji, uporabljajo enako tehnologijo za vodne skuterje, snežne sani, golf vozila in kosilnice. Z izjemo snežnih sani, se vsa ta vozila uporabljajo večinoma med pomladnimi in jesenskimi meseci, kar pomeni da morajo biti akumulatorji zmožni, da preživijo daljše obdobje neuporabe v ostalih mesecih.

  • Akumulatorji, ki so tovarniško zaprti

    Tovarniško zaprte baterije so iz visokega ranga akumulatorjev, ki so že napolnjeni z elektrolitom, napolnjeni in pripravljeni za uporabo kot večina avtomobilskih akumulatorjev. Baterije so na voljo tako v AGM in GEL izvedbi, odvisno od potreb vozila.

  • Akumulatorji brez vzdrževanja

    Akumulatorji so shranjeni v suhi oblik zato staranje do prve uporabe na njih ne vpliva. Akumulator se ne aktivira dokler vanj ni nalit elektrolit in se ga napolni ter priklopi v vozilo. Baterije so brez vzdrževanja zato dolivanje elektrolita po uporabi ni potrebna. Poseben dizajn preprečuje izlitje elektrolita in zmanjšuje vibracije. Vsakemu akumulatorju so priložene posebna polnila z elektrolitom, ki se jih pred prvo uporabo iztisne v baterijo.

  • Akumulatorji z vzdrževanjem

    Pri akumulatorjih kjer je potrebno vzdrževanje skozi čas, je potrebno posebne elemente za točenje elektrolita shraniti tako, da lahko po potrebi dolijemo elektrolit in vzdržujemo akumulator na optimalni višini elektrolita.

Kako izračunati potrebno moč akumulatorja za avtodom, ladjo, kamp prikolico,…

Pred nakupom baterije za avtodom, ladjo, kamp prikolico je dobro vedno najprej narediti izračun potrebne energije, ki je potrebna za optimalno zagotavljanje vaših potreb. Od vsakega električnega aparata zapišemo moč v Wattih in jo pomnožimo s številom ur uporabe, seštejemo skupaj in dobimo vsoto energije, ki jo morajo baterije zagotavljati.

Exide napajalne baterije